Till senaste kommentaren

Hur ska ni minska mängden icke-återvinningsbara förpackningar?

De flesta större mataffärskedjor verkar marknadsföra (mer eller mindre) att de bara ska ha återvinningsbar plast i sina egna produkter till 2022 och att det bara ska vara fossifri plast till 2030. Utöver det säger många av dem att de ska minska mängden plast med 20-25% närmsta åren.

Santa Maria verkar dock tyvärr de senaste åren kört sitt eget race åt helt motsatt håll. Dels med era kryddburkar med dubbel så mkt plast, sämre funktion, mindre kryddor och dyrare pris. Refillpåsarna är inte bättre för de är numera gjorda i icke-återvinningsbar plast efter ni övergav papperspåsarna.

När tänker ni börja ta ansvar för er miljöpåverkan? På riktigt, inte bara små kosmetiska punktinsatser om att ni bytt ut lite plast i tortillaförpackningarna, när ni samtidigt massökat icke-återvinningsbar plast på kryddfronten senaste åren. Ni har inte ens en kategori för miljö/hållbarhet att välja i listen nedan.

Kommentarer

  • Hej!  

    Stort tack för dina frågor i detta viktiga och komplexa ämne. Precis som många andra företag arbetar vi på Paulig, som äger varumärket Santa Maria, aktivt med en mängd hållbarhetsfrågor, däribland hållbar förpackningsutveckling. Men du har helt rätt i att vi har varit för tysta om det och det ska vi bli bättre på!

    De målsättningar som du lyfter upp kommer från två olika branschorganisationer: DLF och Livsmedelsföretagen (Li). Paulig/Santa Maria är medlem i båda organisationerna och har även skrivit på de båda initiativen: 
    • Plastinitiativet lanserat av DLF där målsättningen är att de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden, och som omfattas av producentansvarsförordningen, ska gå att materialutnyttja senast år 2022. https://www.dlf.se/plastinitiativet-2022/
    • Livsmedelsföretagens hållbarhetsmanifest med åtagande om att vi ska arbeta för att till 2030 uppnå 100% material-återvinningsbarhet på samtliga förpackningsslag och att arbeta för att uppnå en högre grad av återvunnet material i våra förpackningar. https://www.livsmedelsforetagen.se/livsmedelsforetagens-hallbarhetsmanifest/
    Branschinitiativens uppsatta mål är med andra ord även våra och vi arbetar dagligen med att kunna leva upp till dessa. Vi är långt ifrån perfekta förstås. När det gäller kryddförpackningarna har du helt rätt i att vi kunde haft större fokus på plastfrågan, det är en lärdom som vi tar med oss inför framtiden, men både Tortilla-förpackningen och vår nya kokosmjölksförpackning är steg i rätt riktning och den vägen vill vi fortsätta på.

    Bästa hälsningar
    Eva Kommunikationschef

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.